Aquests últims dies he estat fent molt números, ja que com sabreu, el Govern dels Millors ha apujat el preu del bitllet senzill, de la T10 i de la T50/30. És cert que han abaixat el preu de la T-Jove, però què voleu que us digui, que una cosa que porti “Jove” al nom costi 199€ i no es pugui pagar a terminis, em fa venir riure. També fa riure que l’únic que hagi fet la Generalitat des de que té poques competències sobre el servei de Rodalies hagi estat encarir els bitllets (i de pas la multa per no portar-ne, de 50€ a 100€), però això en un altre article.
On vull anar a parar és a l’estafa que representa la T50/30, i la impossibilitat de trobar un bitllet que s’adapti a les necessitats d’un estudiant o treballador que utilitzi el servei de tren (+metro o bus) per anar i per tornar, un cop cada dia laborable. Així de senzill.
Un mes normal i corrent, de mitjana té 22 dies laborables, que representen 44 viatges integrats. Si només utilitzo el tren per anar a treballar, per què vull 50 viatges? Tenint en compte que cada viatge (de 3 zones) surt a (87.20€ / 50 = 1.74€) i es malgasten 6 viatges al mes, ens estan estafant 10.44€ mensualment. Segurament l’explicació oficial de ser alguna cosa semblant a “els viatges extra són per si has de fer servir el tren o el metro de forma excepcional, tant entre setmana com els caps de setmana“. Si tal fos el cas, ja em compraria una T-10 per cobrir aquests viatges esporàdics, però el que és un ultratge és que te’ls cobrin preventivament!
Per no parlar de que aquest títol és “unipersonal“. Si ja és mafiós de per si el seu cost, no pots ni amortitzar els viatges sobrants picant per la teva parella o per algun amic o familiar. És clar, no fos cas que gastessis els 50 viatges dins del termini i no els sortís rentable el negoci!
L’alternativa és la T-Trimestre. Estafa encara més gran ja que el seu cost és més del triple que la T-50/30, fet que la descarta instantàniament pels usuaris “d’anada i tornada” entre setmana, i únicament la justifiquen els usuaris intensius del transport públic. És evident que algú resident a la ciutat de Barcelona li traurà molt més partit a una T-Trimestre d’una zona, ja que és més probable que agafi el Metro o el Bus més de dos cops per dia laborable, però pels que “venim de comarques“…
Pels joves, encara tenim una alternativa que es diu T-Jove, que amb un ús “d’anada i tornada” per dia laborable, té un cost per viatge de 1,50€, assequible i raonable, i més si pensem que en 3 mesos és probable que es faci algun que altre ús excepcional. Però com ja he dit, em sembla lamentable que una “cosa” que porti la paraula “Jove” al nom, pugui arribar a costar 290€ (T-Jove de 6 zones) i no es pugui pagar de forma fraccionada. Per no parlar del fet que sigui de cartró i que si la perds, es deteriora o te la roben, et fots!
Està molt bé potenciar l’ús del transport públic, incentivar que la gent l’utilitzi, però no es pot pretendre és bonificar exclusivament als usuaris intensius. Crec que s’haurien d’explorar noves formes de comprar títols de transport, com ara targetes de plàstic re-utilitzables i amb tecnologia RFID, que no es malmetessin amb el temps i que es puguessin recarregar per internet. Senyors, la tecnologia existeix i està per utilitzar-la!
Una altra bona bona mesura, menys costosa d’implementar, seria alguna cosa semblant a la T-Laborable, que es cenyís exclusivament a l’ús d’anada i tornada per dia laborable. Si volem fer viatges esporàdics, tindrem la T-10 preparada al moneder i llestos!
Espero que us faci reflexionar. Si teniu algun suggeriment, comentari o queixa, serà molt benvingut.
Salut!


Una reflexió ben acurada. Quina llàstima, però, que ningú hi hagi posat solució encara! Totalment d’acord amb tot el que has dit ;)
M’agrada la idea!
Una RFID o similar estaria molt bé. I pel tema de mesura… potser amb un varem de l’estil de “com més viatges, menys et costa cada viatge”, o coses d’aquestes tant de moda que fan que costi de seguir però que sembla que surtin a compte.
Per altra banda, entre temps d’espera, horaris, aires condicionats vs. aire agobiant i cost, seguiré preferint anar en moto (i a poder ser, duent acompanyant per amortitzar encara més el seu ús).
Aish…
Estas presuposant moltes coses.
a) No treballes dissabtes
b) la 50/30 es Unipersonal, pero no amb ID. Es a dir, la pots rular amb familia, parella i amics.
c) Equival a 4 T-10, així que tot el que passi de 40 viatges, es rentable.
d) Si la perds o te la roben et fots (nomes la 50/30, no les que van amb id) pero si es deteriora et fan una T-Bescanvi sense cap problema
Per altra banda el tema de les zones sí que es veritat q es fotut (no et surt a compte picar el metro per sortir per barna amb una t-50/30 de 6 zones …) pero es que la T-50/30 val pel que val. Com dius, tens la solució de dur una t-10 extra pels desplaçaments en corona 1 (cosa q no veig tan hardcore)
Quant a la queixa de preu de la t-jove de 6 zones… MOLT més car es anar amb renfe, i despres pagar el transport urbà a banda. Tu dius q es car 290€, jo crec q moures des de corona 6 per menys de 100€ mensuals es MOLT barat.
estic totalment d’acord anb el que ha dit thabeat i a mes vull afegir unes cuantes dades,
en cuant a lo de les tarjetes amb tecnologia rfid hem d’apuntar que supondria una despesa important, tant com cambiar les taquilles, maquines expendedores, i torns de TOTES les estacions, autobusos i tramvies de tota l’area metropolitana, i aixo es un munt, saps qui pagaria aquesta conversio? exacte, una pujada de preus en el transport.
i per la meva experiencia a valladolid, on vaig viure una temporada, alla utilitzen una tarjeta de plastic en format visa, que es recarrega al banc. i es una merda les targetes es robaven igual, es deterioraben molt mes i el lectors fallaven encara mes que els torns del metro.
i a mes a mes, desde el punt de vista de l’empresa es pitjor, qualsevol pot adquirir un lector de targetes rfid/banda magnetica i piratejar les tarjetes, tmb ingresaria menys diners i saps el que repercuteix aixo? exacte, una pujada de preus per compensar, fastidiant es que paguem el bitllet.
Totalment d’acord, és una estafa com una casa de pagès.
Sempre hi haurà algú a qui li vagi bé aquest enginy de la T50/30, però això no treu que NO hi ha cap tipus d’abonament que solucioni les necessitats de la gran majoria d’usuaris (i això ho dic arriscant-me, perquè no tinc dades): Usuaris que només fan 2 viatges el dia que treballen/estudien. Que fent números a l’engròs són 44 viatges al mes, però en realitat en solen ser menys (que si aquesta setmana hi ha un festiu, que si ara estic malalt, que si avui faig campana, que si avui tinc dia d’assumptes propis…)
Però de fet, les ments pensants ja saben que el més usat (abans i després dels canvis de tarifa) és la T10 i per això l’han apujada tant. Per a augmentar la recaptació (cosa absolutament necessària a dia d’avui) cal apuntar a la gran massa.
No puc estar més en contra de justificar la no inversió en noves tecnologies perquè són imports elevats… Precisament això és una de les coses que ens ha dut a ser on som.
Però el súmmum és defensar, com diu en thabeat que es pot rular… Ah, és clar! Puc quedar d’usar-la conjuntament amb la meva cosina que viu al meu replà i treballa només els dissabtes per a que la utilitzi… aish…
De totes maneres, això que discutim aquí és la xocolata del lloro. Cal fer alguna cosa “grossa” i definitiva amb el que realment ens espanya… volia dir escanya. En què estaria pensant…
Retroenllaç: Pujada de preus del transport públic: quin bitllet surt millor | Q
Avui torna a caducar la meva T50/30 i ningu l’aprofita! I aixi cada mes.
Necessito que algu em digui que vol els 8 viatges que queden a la meva targeta de 3 zones. Em sap tant de greu llençar els diners que costen tant de guanyar!!!
No podriem crear un web d’intercanvi de targetes? vinga, aquests informatics, poseu fil a l’agulla!!!
Jo vaig fer una entrada al meu bloc sobre com penso que hauria de ser el sistema tarifari, com a gran part d’Holanda.
D’altra banda el format podria ser de targeta intel·ligent, com a Amsterdam i altres ciutats (i crec que està previst que també s’implanti aquí): http://arnaucc.blogspot.com/2011/09/lstrippenkaart-un-sistema-tarifari.html